Wszystko jest Jednią



Wszystko jest Jednią

Ego


1. Oh ego, całe zło tego świata ma swe źródło w tobie. Aby cię skruszyć królowie tworzą prawo a mędrcy udzielają pouczeń. Lecz pomimo ich sięgających niepamiętnych czasów wysiłków wciąż jesteś żywe; ty po prostu ukrywasz się by znów i znów się pojawiać. Czy nie można położyć ci kresu? Można, i ten kres już z pewnością się zbliża. Inne Ja zaczęło już cię uśmiercać. To Uniwersalne Ja zwane „Ja jestem Brahmanem”.

2. Oh ego, nie myśl, że twój wróg należy do tego samego gatunku co ty. Ty jesteś zniszczalne, podczas gdy on nie. Ty jesteś zarozumiałe jako „ja”, gdyż zawsze różnicujesz na „ja”, „ty”, „on”, „ona”, lecz twój wróg jest wolny od takiego zarozumialstwa. Jak to możliwe? On niweluje wszystkie różnice roztapiając w sobie wszystko. Co więcej, czujesz do niego wrogość, gdyż pojawił się, żeby cię zabić. Jednak on nie ma żadnych złych uczuć w stosunku do ciebie. Jak to możliwe? Ty po prostu nie możesz istnieć w jego obecności. On traktuje cię jak część siebie. Twoje zniknięcie w jego obecności wynika z twojego fałszu. On nie będzie myślał o zabiciu ciebie, gdyż ty nie posiadasz istnienia w jego oczach. Zatem ego, ty jesteś jego wrogiem, ale on nie jest twoim. Mówiąc prościej, sam jesteś sobie wrogiem. Dlaczego? Z powodu swojej zachłanności postawiłeś siebie przed Najwyższym, tak jak to robisz wszędzie. I nagle zniknąłeś; Uniwersalna Jaźń przesłoniła cię przez pochłonięcie cię i jaśnieje jako wszechprzenikające światło.

3. Oh ego, zło twoich czynów nie ma granic. Nie spoczniesz, dopóki nie zostaniesz wyniesiony nad innych, a inni nie będą przed tobą umniejszeni. Twoje pragnienia w rodzaju: „Kiedy zostanę doceniony?”, „W czym najlepiej wyglądam?”, „Czy inni mnie szanują?”, „Czy są mi posłuszni bez słów”, „Czy mówią, że jestem lepszy od innych?” Oh, jakie krótkie jest twoje życie, a jak wielkie masz aspiracje! I jak wiele zła czynisz! Oszukałeś siebie, że znajdziesz szczęście w takich ideach i koncepcji oddzielenia od innych. To nie jest dla ciebie dobre. Dlaczego? Czy inni również do tego wszystkiego nie dążą? Jakie jest twoje zwycięstwo w rzeczach, która są wspólne milionom czy miliardom innych? Jeśli tak jest, nie pożądaj daremnie wyższości nad innymi. Przez twoje próżne pożądania przynosisz zło sobie i innym. Posłuchaj mojej przyjacielskiej rady. Mówiąc prawdę ten, którego postrzegasz jako twojego śmiertelnego wroga ( Uniwersalne Ja), jest twoim przyjacielem. On wie, jak sprawić, byś był wart prawdziwej wielkości i szczęścia. Poddaj się mu. Nie traktuj Uniwersalnego Ja jako swojego wroga lecz jako swego największego dobroczyńcę.

4. Żadną miarą nie odkryjesz, co on zrobi z tobą, jeżeli mu się nie poddasz. Nieważne jak wiele bym o tym mówił i tak nie zrozumiesz. To sprawa doświadczenia. Nie miej wątpliwości, że nie zrobi on nic więcej niż podniesienie cię do swojego stanu. Dlatego nie bądź zaniepokojone o swoją przyszłość; poddaj mu się bezwarunkowo. Zawsze możesz zawrócić, jeżeli radość nie ogarnie cię od pierwszej chwili poddania. Tak jak picie mleka zaczyna się od przyjemnego smaku w ustach, a kończy na zaspokojeniu pragnienia, tak i poddanie zaczyna się od radości, a kończy doskonałym szczęściem, które leży poza zasięgiem przyjemności i cierpienia. Zatem twoim celem, bez najmniejszych wątpliwości, jest Uniwersalne Ja (Brahman).

5. Jakie będzie twoje imię po podaniu? Nie ma innego imienia poza tobą. To ciebie opiewają Wedy; to tobie oddaje cześć cały świat; to ty jesteś esencją religijnych nauk. Wszystkie formy są twoimi. Nie ma żadnej formy, która nie byłaby twoją. To, czemu oddaje się cześć w świątyniach to ty; to, co opisane w Wedach to ty; wszystkie uroczystości i święta są dla ciebie. Jaka zatem może być twoja moc? W twojej obecności ożywa świat; każdy jest tym kim jest z twojego powodu. Wszystkie rzeczy cię wielbią i są świadkami twojego istnienia. To jest ich obowiązkiem. Nawet nie śniłeś, że taki będzie twój stan. Zacznij natychmiast, nie bądź pyszny. Uniwersalne Ja czeka na ciebie.

6. Czy chcesz się obudzić ze snu czy śnić dalej? Jak długo to śnienie obrazów ma jeszcze trwać? Nie bądź bezczynny, otrząśnij się, obudź się! Obserwujesz swoje własne mentalne obrazy i wyobrażasz sobie ich jeszcze więcej. To wszystko na próżno. Odkryj tego, kto widzi te wszystkie wizje. Nie oszukuj sam siebie myśląc, że jesteś tym, co pojawia się w tobie i znika. Obudź się! W chwili gdy się obudzisz będziesz wiedział, że przebudzenie jest lepsze od tego snu. Powstań! Uniwersalne Ja oczekuje radosnej chwili zobaczenia cię przebudzonym.

7. Nie lękaj się przerwania obecnego snu ego. Kiedy się obudzisz, będziesz się radować tym samym znacznie bardziej. Nie będziesz już więcej oszukiwany i będziesz to wszystko obserwować z radosnym brakiem przywiązania, bez pomieszania. Zrozumiesz szaleństwo przejawienia i nie będziesz już dźwigać ciężaru. We śnie twoje mentalne obrazy przyjmują kształty. W stanie przebudzenia wiesz, że sen to tylko sen. Nie myl snu ze stanem przebudzenia. Patrz na sen jak na sen. Aby móc tego dokonać, musisz osiągnąć stan „Ja jestem Brahmanem”, Uniwersalne Ja, budząc się z iluzji ego.

8. Pouczyłem cię dla twojego, a nie mojego dobra. Jeśli mi wierzysz, postępuj według tych wskazówek. Jeśli jednak nie widzisz nic dobrego w tym, co ci powiedziałem, odwrócisz się tyłem do mych słów. Jak mogę ci pomóc, jeśli moje rady i rady wszystkich mędrców nie robią na tobie wrażenia? Nie ma wyższego stanu ponad ten. Uwierz mi, urzeczywistnienie tej prawdy jest dla twojego dobra; a przez ciebie inni mogą urzeczywistnić to samo. Bądź wolny od próżności. Zacznij od razu. Urzeczywistnij, że Uniwersalne Ja jest twoim własnym.

9. Oh ego, zobacz, że jesteś wszystkim sługą i dlatego cierpisz. Jakiż żałosny jest twój stan. Kiedy mówisz „tylko dla mnie”, wszyscy inni też mówią „tylko dla mnie”, „tylko dla mnie”. Kiedy mówisz „jestem wielki” protestują odpowiadając „Dlaczego? My też jesteśmy wielcy”. Jesteś sam sobie wrogiem. Przyczyniając się do kłopotów innych twoje mentalne obrazy wzmacniają się milion razy. Czy nie powinieneś wznieść się ponadto wszystko i przyjąć korzyści płynących z poddania się mistrzowi? Wtedy wszyscy twoi wrogowie staną się twoimi przyjaciółmi. Kiedy mówisz innym „to wszystko jest twoje”, każdy z nich staje się twoim przyjacielem. Jest tylko jeden, który może cię uczynić tak wielkodusznym i jest to Uniwersalne Ja: „Ja jestem Brahmanem”.

10. Powinienem powiedzieć jeszcze tylko jedno i to nie z powodu swojego egoizmu. To jest po prostu mój obowiązek. Nie mówię tego tylko dla twojego czy swojego dobra. Mówię to dla dobra wszystkich.

Oto te słowa: „Ja jestem Brahmanem”, Uniwersalnym Ja.